torsdag 10. april 2008

Veiledning og vurdering


Veiledning og vurdering - to sider av samme sak: pedagogiske aktiviteter som tar sikte på å fremme læring, utvikling og vekst. Utgangspunkt for pedagogisk veiledning er å være utforskende sammen med den som blir veiledet, å stille de gode spørsmålene, å gi gode råd og korrigere. Det er også viktig å være bevisst på språket og å formulere seg på en god måte under en dialog med elevene. Elevene skal lære av å bli vurdert, derfor er det viktig med både formativ og summativ vurdering. Det skal tas hensyn til eleven sine forutsetninger når læreren styrer og korrigerer læringen.

Det er satt spørsmål om det har vært lagt mer vekt på at elevene skal være aktive framfor at aktiviteten skal gi læring. I denne sammenheng snakkes det også om et paradigmeskifte, nye ideer er på banen - en teori er i ferd med å ta over for en annen. Det er blitt satt fokus på at elevene skal forstå særpregene med faget i høyere grad nå, det kognitive perspektivet mer vektlagt.

Men en av lærerens viktigste oppgaver er å motivere eleven slik at han får den gode mestringsfølelsen, det resulterer i at han vil lære mer. Da er det viktig å ha et positivt fokus på tilbakemeldinger. Både positive og negative tilbakemeldinger, for på sikt skal eleven kunne motivere seg selv.

Denne pedagogikkøkta dreide seg i sin helhet om et avsnitt som står i boka til Brøntveit og Duesund i kapittelet om prinsipiell etikk, og det vil jeg ta med her.

"Som lærere holder vi en meget viktig del av sårbare menneskeers liv i vår hånd - noen ganger så mye at det kan være opp til oss om barnets liv skal lykkes eller ikke. Det stiller oss ovenfor en moralsk fordring som setter krav til vår empati, fantasi og vilje til ansvar. Det krever av oss at vi bruker den makten som ligger i det asymmetriske forholdet, til å fremme elevens vekst og livsutfoldelse, ikke til å understreke og forsterke deres avhengighet. En god lærer arbeider for å forberede elevene på den dagen da de skal tre ut av elevrollen og inn i rollen som voksne mennesker med fullt ansvar for egne valg. Det betyr at læreren bruker all sin empati, ansvarsfølelse og profesjonelle dyktighet på å arbeide mot å overflødliggjøre seg selv" (Brøntveit og Duesund 2004:239)

2 kommentarer:

Mariann Habbestad sa...

Hei.
Det er eit viktig avsnitt du har tatt med her frå Børntveit og Duesund.
Eg lurer på kva du synst om oppgåva me fekk om å vurdera ein elevtekst? Synst du det var vanskeleg å gi den rette tilbakemeldinga?

tove sa...

Jeg synes oppgaven var bra. Synes ikke det var så vanskelig med tilbakemeldinga. Vi i praksisgruppa var veldig enige om hva vi syntes var en god tilbakemelding.