onsdag 23. april 2008

Praksiserfaringer fra observasjonspraksis


Etter at vi hadde øvd oss på å observere og skrive logg i vrimlearealet ved HSH, skulle vi ut i observasjonspraksis i uke 38. Vi i praksisgruppa var veldig spente på å møte elever og lærere ved Skåredalen skole. Oppdraget i observasjonspraksisuka var å observere og skrive logg om hvordan barn er. Både hva barn forteller, liker og er opptatt av, hva de lager og hva de har på seg. Vi skulle også skrive noe om hvordan skolen er, og noe om lærerrollen.


Vi ble tatt veldig godt imot ved Skåredalen skole, både av rektor, praksislærere og elevene på 5. trinn. Vi fant fort ut at elevene var både nyskjerrige og spontane. Etter en stund så vi også at de kunne være både tillitsfulle og direkte. Noen av elevene var veldig aktive, og kunne være ukonsentrerte i timene, mens andre igjen fulgte godt med og fikk skolearbeidet unnagjort. Når elevene skulle ha gruppearbeid, så vi en tendens til at jentene ville være sammen med jenter, og at guttene ville være sammen med gutter når de ble delt inn i grupper.

Når elevene fikk oppgaver de skulle jobbe med så vi at noen elever likte å jobbe med skolearbeid, mens andre var mer opptatt av ting utenfor skolen, f.eks hvem som er kjæreste med hvem og alderen på mødrene deres (kanskje det siste hadde noe å gjøre med at vi på gruppa vår er en gjeng med voksne studenter...).


I undervisningen lærte elevene å lage tankekart i samfunnsfagtimene, og de tegnet egyptiske bilder. Det var tydelig stor forskjell i ferdighetene mellom elevene, og det var tydelig at motivasjonen varierte. Det ble brukt varierte arbeidsmetoder i de ulike fagene, og i de ulike klassene. Det ble også brukt forskjellige måter å få ro og oppmerksomhet på når det var uromomenter i de forsjellige klassene. I denne uken reagerte vi studenter litt på når elevene ble flyttet til kroker og inntil veggen med ryggen motsatt vei når de skapte for mye uro.


Elevene hadde i hovedsak på seg klær som er "in", ingen skilte seg noe ut. De fleste hadde dongeribukser på, hettegensere og tørkle i halsen var tydelig populært spesielt blant jentene, mens guttene brukte mye fotballtrøyer og "kule" fotballsko.


Skolen prioriterer tilpasset undervisning, og har som mål å nå alle elevene. Lærerne på samme klassetrinn samarbeider om opplegget for undervisningen og ukeplaner, og de kan ta over hverandres klasser i enkelte fag. Vi så at det var mye en lærer må planlegge etter at timene er slutt, både undervisning, arbeidsplaner, ukesplaner mm. Det kreves mye tid til å veilede og oppdra den enkelte elev, pluss samarbeid med hjemmet.


Skåredalen skole er stor og moderne, og i følge de selv langt fremme i bruk av IKT. Det er mange forskjellige grupperom utenom klasserommene. Der har de madrasser, sofagrupper, klatrevegg og hoppetau. De har flere datarom og store idrettshaller, og klasserommene er lyse og luftige, store vindu og høyt under taket.

Skolen ligger i landlige omgivelser, hvor det også er kulturelle aktiviteter. Det er ett flott og stort uteområde, med grus, asfalt og mark. Elevene kan boltre seg med mange lekeapparater og forskjellige ballspill, foruten benker og bord.


Uken gav oss mange nye inntrykk, selv om de fleste av oss har arbeidet litt i skolen tidligere, var det mange nye ting vi fikk innblikk i. Det er også store forskjeller på undervisningsmetoder, miljø og regler på de forskjellige skolene. Alt i alt, så var dette en veldig positiv uke for oss.

Ingen kommentarer: