søndag 6. april 2008

Tilpasset opplæring


Undervisningstimene med tilpasset opplæring var både opplysende og tankevekkende. Viktig å bli mer bevisst på de forskjellige begrepene, likeverdig opplæring, tilpasset opplæring, innkluderende opplæring og spesialundervisning. Likeverdig opplæring er et begrep jeg ikke har reflektert så mye over tidligere, at for å sikre likeverdig opplæring for alle kreves det forskjellsbehandling, og ikke lik behandling. Elever vil nok ofte komme med kommentarer om at ting er urettferdig, så her er det viktig at læreren har en god dialog med elevene. Vi lærte også at det er to typer differansiering, organisatorisk differansering og pedagogisk differansering. Den siste tar utgangspunkt i at elever har ulike forutsetninger og undervisninga må ta hensyn til tempo, nivå og bredde etter den enkeltes behov.

Tankevekkende var det å høre om sluttrapporten fra differanseringsprosjektet som ble gjennomført blandt elever, lærere og ledelse ved videregående skoler. Der kom det fram at ettergivenhet ble brukt som undervisningsstrategi. Lærerne gav slipp på verdiene sine, det de ønsket å oppnå for å unngå sammenbrudd, og de ignorerer forskjellene mellom elevene. Individuelle opplæringsplaner blir ikke gjennomført etter planen, de blir laget av plikt og lagt i en skuff!

Tilpasset opplæring, å gi en god og forsvarlig opplæring ut fra den enkeltes evner og forutsetninger kan nok by på problemer og være svært krevende i dagens skole med ofte 25 - 30 elever pr lærer. Det å nå bredden av alle elevene krever god planlegging og innsikt fra lærerens side. For alle elevene er ulike som mennesker, og de tar imot læring på ulik måte. Jeg tror nok det ofte er for få lærere pr elev til at tilpasset opplæring kan realiseres.

2 kommentarer:

Mariann Habbestad sa...

Hei Tove!
Eg synst du reflekterer bra frå denne økta her,tilpassa opplæring er jo kjempeviktig. Var det fokus på tilpassa opplæring, der du var i praksis?

tove sa...

Ja,det er fokus på tilpasset opplæring ved min praksisskole.