torsdag 3. april 2008

Selvbilde og attribusjonsteori

Vi har i denne økta lært at positiv selvoppfatning har betydning for motivasjon. Selvoppfatning virker inn på motivasjon og læring ved at vi ønsker å gjøre noe vi tror vi kan lykkes med, eller lyst eller mangel på lyst til å arbeide med ulike fag og tema. Interessant var det å se at de elevene med høy selvoppfatning i stor grad forklarte gode resultater med indre årsaker, mens de elevene med lav selvoppfatning forklarte gode resultater med ytre årsaker. Og omvendt når de med høy selvoppfatning fikk dårlige resultater forklarte de det med ytre årsaker, og de elevene med lav selvoppfatning forklarte det med indre årsaker. Vi fikk også et innblikk i at det her var forskjell på gutter og jenter sin selvoppfatning. Jenter og gutter har ulike årsakstolkninger, ulik oppførsel og ulikt resultat i skolen.

Vi ble delt inn i grupper med følgende problemstilling: "Den norske skolen har et kjønnsproblem!" Det var veldig kjekt å diskutere for og imot. Et av argumentene som gikk for at det var et kjønnsproblem var at det er forskjellsbehandling fra skolens side som fører til at jenter får lavere selvtillit enn gutter på en rekke områder.

Jeg er enig i at det kan være forskjellsbehandlig fra skolens side, men det er det nok i de fleste hjem også. Forskning har vist at gutter og jenter blir forskjellsbehandlet i fra fødselen av, det blir litt mer "diggedigg snakk" til jenter enn til gutter. Vi snakker også til jentebabyer med en annen stemme enn til guttebabyer. Hvis en jente på to år faller og får noen skrammer sier vi som regel: "stakkar, var det vondt, skal jeg blåse på?, men til en gutt vil vi ofte si: "opp igjen, det gikk så bra så".

Konklusjonen til de fleste i gruppa var at kjønnsforskjellen er gitt fra naturens side, kanskje noe i det, men jeg har nok mest tro på påstanden til Simone Beavoar at det å være jente er ikke noe man er født til, men at det er samfunnet som skaper oss til det. Så det er nok ikke bare i skolen det kan være et kjønnsproblem, det kan nok være det generelt i hele samfunnet.

Ingen kommentarer: