torsdag 3. april 2008

Motivasjon


Motivasjon: det som forårsaker aktivitet hos individet, det som holder denne aktiviteten ved like, og det som gir den mål og mening (Imsen 2005).
Som lærer er det veldig viktig å vite at elever kan ha ulik motivasjon, og at de motiveres på ulik måte. Også viktig er det å vite for en lærer at dersom elevene skal ha et godt læringsutbytte, er det bare mulig dersom elevene er motivert for læringsarbeidet.

I motivasjonsøkta har vi lært at indre motivasjon oppstår når en handling er fri fra press, selvbestemt og kompetansegivende. Da er elevene oppriktig interessert i det de skal lære, og aktiviteten er tilfredsstillende i seg selv. Det betyr at de elevene som jobber i timene fordi det er kjekt og interessant, og som gjør lekser fordi de liker det, er indre motivert. Ytrestyrte elever gjør oppgaver og lekser fordi de må, ikke fordi de vil eller har lyst til det. Ytre motivasjon er viktig for elevene i forhold til oppgaver som ikke er eller kan bli kjekke eller interessante.
A-motivasjon er når elever føler seg ute av stand til å styre sin atferd på en måte som leder til ønskede resultater. Det kan føre til at elevene mister interessen og innsatsen i timene.

Jeg synes det var veldig interessant å høre om Rosenthal-effekten. Litt "skummelt" å vite er at innstillingen og forventningen en lærer har til de enkelte elevene kan ha så stor innvirkning på deres faglige utvikling. Vi har jo tidligere i pedagogikktimene lært at kroppsspråket står for 70% av kommunikasjonsprosessen, det vil si at hos en lærer er dette midler som blir brukt ubevisst i forventninger til elevene. Det er godt at vi som studenter lærer å bli bevisste!

Ingen kommentarer: