Endelig er vi kommet frem til de forskjellige læringsteoriene. Behavioristisk orienterte med Skinner sine teorier om klassisk betinging og operant betinging. Kognitive læringsteorier med Piaget sine skjema, akkomodasjon og assimilasjon pluss de fire stadiene i barns utvikling, og Vygotskys sosiokulturelle perspektiver med den nærmeste utviklingssonen. Dette er interessant, og ikke minst at vi får bruke dette i oppgaven vår når vi må danne oss vårt eget læringssyn, og bli bevisste på hvordan vi skal undervise i forhold til det, og hvordan vi skal finne ut om det fungerer.
Her er det bare å brette opp armene - så det blir ikke mye tid til blogging denne uken!
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
3 kommentarer:
Hei, Tove...
Så kjekt å lesa at du seier "endeleg læringsteoriar". Dei er svært sentrale som "bakteppe" for læraren i planlegging, undervisning og vurdering - og ideelt sett skal ditt pedagogiske grunnsyn bli ein integrert del av din "lærarpersonlegdom". Med oppbrett på armane, og stø kurs inn i teoriane si verd, ynskjer eg lukke til!
Birgit :-)
Fint å se at du gleder deg til teoriene, virker som om du har litt kontroll allerede. Nå i ettertid, hvordan gikk det da?
Hadde nok i starten litt problemer med å knytte teoriene opp mot læremetoder, men det det endte nå bra da synes vi.
Legg inn en kommentar