onsdag 24. oktober 2007

Pedagogisk grunnsyn


Dette har vært to travle og litt frustrerende uker, men veldig interessante. Morsomme glemte jeg å nevne, det har virkelig vært mye latter i praksisgruppa vår denne uken med filmopptak - lattermusklene har virkelig fått gjennomgå.
Travle vil si at det har vært lange dager og veldig mye lesing. Frustrerende betyr at jeg synes det var vanskelig å finne et pedagogisk grunnsyn i forhold til de forskjellige læringsteoriene og teoretikerne etter at de har ligget på is i to år.
Vi har lært mye disse to ukene, fått grunnlag for læringssynet vårt, og vi har også hatt en revurdering av oppgaven vår og sett på hva vi gjorde rett og hva vi gjorde galt - så mye mer vi vet nå til neste oppgave!
Og ikke minst; det var også veldig lærerikt å se på fremføringene på mandag. Alle var både flinke og kreative, det var tydelig at alle hadde lagt mye arbeid i oppgaven. Det ble jo selvfølgelig mye av de samme teoriene som gikk igjen, og det er jo nettopp det vi lærer av; REPITISJON.

Vår konklusjon om læringsteorier er ar ingen teori alene gir oppskrift på læring. De fleste teoriene omhandler bare en del av læringsfeltet, og læring omfatter mange ulike prosesser. Vi må ta det beste fra de ulike teoriene og benytte de i nyere metoder.
_______________________________________________________________
"Et pedagogisk grunnsyn er den røyndomsoppfatninga, kunnskapen, verdiane og holdningane som ligg til grunn for pedagogisk verksemd. Eit pedagogisk grunnsyn har fagkunnskap som føresetnad" (Forelesning med Birgit, 8. okt.)
Det å ha et pedagogisk grunnsyn handler om handler om å ha kunnskaper om hvordan læring skjer, og være bevisst på hvordan vi tror at elevene lærer best, og hvordan vi skal motivere elevene på best mulig måte. Det å være bevisst på hva en gjør og hvorfor en gjør det. Det pedagogiske grunnsynet vårt danner et fundament for didaktisk tenkning og praktisk pedagogisk arbeid. Med i mitt gryende pedagogiske grunnsyn er teorien til Howard Gardner om den flersidige intelligensen. Han mener blant annet at en kan øke elevenes motivasjon og læringsutbytte ved at de får ta i bruk ulike sider av seg selv. Han mener det er viktig å fokusere på hvor forskjellig elevene er. Det er viktig å ta med det en har mest tro på fra flere teorier, for de fleste teoriene omfatter bare en del av læringsfeltet, og læring omfatter ulike prosesser. Som lærer er det viktig å ha i bakhodet at alle elever skal oppleve gleden av å lykkes med noe. Jeg tror at det pedagogiske grunnsyn vi oppretter under utdannelsen vil endre seg etterhvert som vi gjør oss erfaringer som lærere.

1 kommentar:

Trond Hafstad sa...

Jeg forstår at dere hadde mye latter i gruppa deres, det var en knall video dere hadde, kjente meg vanvittig godt igjen i Kesia, jeg var akkurat slik som elev... Syns dere hadde en meget bra fremføring, og det virket som dere hadde god kontroll over teoriene, bra jobbet. Jeg er enige med dere at det ikke er en teori alene som gjelder, men det beste fre flere. Alt i alt høres det ut til at du har god kontroll og at du henger med, det er bra!