
Ja, hvordan gjør vi det egentlig i dagens samfunn? Vi får heldigvis mange pekepinner på det etterhvert i utdanningen vår. Ser også at en lærer har større utfordringer i dag enn for noen tiår tilbake. I tillegg til at den oppvoksende generasjon har fått mange tilnavn etter dataens inntreden, høy skilsmissestatistikk hos foreldre, så har vi også fått et flerkulturelt samfunn. Med dette har nok læreren i større grad enn før fått en dobbelrolle. Det er ikke bare å lede elevene inn på læringsarenaen, det er også blitt et større behov for læreren på flere andre områder også. Innvandrerbarn trenger hjelp til å bli integrert i skole og nærmiljø. Lærerne må også håndtere kulturelle konflikter som kan oppstå i nærmiljøet.
En lærer må også ofte ta del i foreldrenes skilsmissekonflikter, være oppmerksomme på elever som lever i slike konflikter, pluss at de også kan få flere oppgaver under slike forhold. Når noen av foreldrene ender opp i bitre skilsmissekonflikter og ikke samarbeider om barnets beste, blir det ofte en dobbel oppgave for læreren som kanskje må sette av tid til to foreldresamtaler pr. barn i forhold til en, og å sende informasjon og beskjeder til begge foreldrene.
Etter medienes inntog er også mobbing i skolen vanskeligere å håndtere. Leste for en tid tilbake i nyhetene at antall mobbesaker i Konfliktrådet har økt kraftig de siste årene på grunn av mobbing blant barn og ungdom gjennom sms-meldinger og på hjemmesider og chattesider. Det var nok internett regjeringen glemte da de i 2002 skrev under manifest mot mobbing, med mål om null mobbing i skolene innen to år. Her får jo læreren store utfordringer i tillegg til undervisningen.
Diagnosen ADHD har også økt i de senere år, selv om denne diagnosen er mye omdiskutert. Her kan også lærerens rolle få mange utfordringer inntil en diagnose blir stilt.
Ser veldig godt at utfordringene kan ligge i kø hos en lærer som har 20-30 elever på læringsarenaen. Det er nok lettere å lære om de forskjellige undervisningsformene enn å lære å takle alle disse utfordringene til enhver tid i dagens samfunn.
En lærer må også ofte ta del i foreldrenes skilsmissekonflikter, være oppmerksomme på elever som lever i slike konflikter, pluss at de også kan få flere oppgaver under slike forhold. Når noen av foreldrene ender opp i bitre skilsmissekonflikter og ikke samarbeider om barnets beste, blir det ofte en dobbel oppgave for læreren som kanskje må sette av tid til to foreldresamtaler pr. barn i forhold til en, og å sende informasjon og beskjeder til begge foreldrene.
Etter medienes inntog er også mobbing i skolen vanskeligere å håndtere. Leste for en tid tilbake i nyhetene at antall mobbesaker i Konfliktrådet har økt kraftig de siste årene på grunn av mobbing blant barn og ungdom gjennom sms-meldinger og på hjemmesider og chattesider. Det var nok internett regjeringen glemte da de i 2002 skrev under manifest mot mobbing, med mål om null mobbing i skolene innen to år. Her får jo læreren store utfordringer i tillegg til undervisningen.
Diagnosen ADHD har også økt i de senere år, selv om denne diagnosen er mye omdiskutert. Her kan også lærerens rolle få mange utfordringer inntil en diagnose blir stilt.
Ser veldig godt at utfordringene kan ligge i kø hos en lærer som har 20-30 elever på læringsarenaen. Det er nok lettere å lære om de forskjellige undervisningsformene enn å lære å takle alle disse utfordringene til enhver tid i dagens samfunn.
1 kommentar:
Hei Tove
Syns du skriver bra jeg, samtidig som jeg syns du tar opp mange vanskelige problemstillinger, som er høyst aktuelle for vår framtid. Gøy å se at du også knytter det opp til ting du leser og plukker opp i media. Stå på.
Legg inn en kommentar