
Så var jeg endelig på banen igjen da. Ser jo selvfølgelig at det bør være unødvendig å måtte få "spark bak" i forhold til oppgavene våre, men det er vel ofte sånn at når en først kommer litt "bakpå", så er det ofte lett å bli værende der.
Her var det Åshild si økt vi skulle skrive om, den digdaktiske relasjonsmodellen.
Diamantskjemaet er et nyttig verktøy for å tilpasse til elevene de ulike læringsformene, lage mål slik at alle elevene føler mestring. Men jeg ble litt forbauset over at dette er et verktøy som ikke er i bruk ved praksisskolen vår. Er det da slik med dette skjemaet som med observasjon, at det blir noe som blir "innebygget i oss etterhvert? Da vi startet med praksisen vår skrev vi ned det vi observerte, etterhvert blir det mer "innebygget" i oss. Så kanskje er det bare i starten at vi så møysommelig følger diamantskjemaet punkt for punkt. Uansett så var det godt å følge det da vi skulle ut i praksis og følge undervisningsopplegget vårt - det gjorde oss mer bevisste på målene våre. Og kanskje vi også en dag blir så bevisste at vi også faller for fristelsen og "hopper bukk" over selve skjemaet, at det blir mer "innebygget i oss hvordan vi gjennomfør
Her var det Åshild si økt vi skulle skrive om, den digdaktiske relasjonsmodellen.
Diamantskjemaet er et nyttig verktøy for å tilpasse til elevene de ulike læringsformene, lage mål slik at alle elevene føler mestring. Men jeg ble litt forbauset over at dette er et verktøy som ikke er i bruk ved praksisskolen vår. Er det da slik med dette skjemaet som med observasjon, at det blir noe som blir "innebygget i oss etterhvert? Da vi startet med praksisen vår skrev vi ned det vi observerte, etterhvert blir det mer "innebygget" i oss. Så kanskje er det bare i starten at vi så møysommelig følger diamantskjemaet punkt for punkt. Uansett så var det godt å følge det da vi skulle ut i praksis og følge undervisningsopplegget vårt - det gjorde oss mer bevisste på målene våre. Og kanskje vi også en dag blir så bevisste at vi også faller for fristelsen og "hopper bukk" over selve skjemaet, at det blir mer "innebygget i oss hvordan vi gjennomfør
er tilrettelagt undervisning for at alle elevene våre skal føle mestring.
____________________________________________________________
10 teser for god undervisning:
- Tydelig struktur på undervisningen og læreprosessen.
- Effektiv utnyttelse av læretiden.
- Sammenheng mellom mål, innhold og metodevalg.
- Mangfold av metoder og undervisningsformer.
- Innøving av ferdigheter mentalt og fysisk.
- Lærerens individuelle støtte til den enkelte elev.
- Et undervisningsklima som fremmer læring.
- Meningsskapende språk i undervisningen.
- Tilbakemelding fra elevene omkring læreprosessens form og innhold.
- Avklaring av krav og vurderingskriterier til elevens prestasjoner.
Digdaktisk relasjonsmodell
".. en må se undervisningsplanlegging/ undervisning som en helhet. Den innebærer at en må tenke gjennom flest mulige relasjoner samtidig. Det er ikke mulig å ta avgjørelser om en faktor/ relasjon uten at dette får konsekvenser for de beslutninger som må tas om andre faktorer/ beslutninger.
(Lyngsnes og Rismark, 2007)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar