Så var det den to ukers praksisen vår da, som jeg bare deltok i i fire dager på grunn av et sykehusopphold. Det var her at bloggingen stoppet opp, men nå skal jeg bli ajour.
Jeg synes nok at praksisperioden var litt vanskelig da den ble amputert. Følte nok at jeg ikke hadde helt kontroll over opplegget da jeg ikke var med fra starten av. Selv om vi hadde planlagt opplegget i praksisgruppa på forhånd, følte jeg at det ble et "hull" i opplegget når jeg gikk glipp av den første uken. Undervisningsopplegget vårt, en kombinasjon av norsk og matematikk var vellykket, takket være flinke medstudenter i praksisgruppa mi.
Selv om vi planla nøye og fulgte diamantskjemaet så jeg jo underveis at noe kunne vært gjort annerledes i forhold til planleggingen - og vi lærer jo underveis.
I min del av undervisningen tok vi i bruk tangram i geometrien, elevene skulle lage forskjellige geometriske figurer ved hjelp av tangrammet. Det var tydelig at elevene likte denne praktiske måten å arbeide på, og det var tydelig at noen mestret denne type oppgave bedre enn andre.
I KRL baserte jeg undervisningen på bruk av data, elevene fikk bruke internett til å finne opplysninger om Peterskirken. Jeg hadde nok større forventninger til elevenes datakunnskaper enn hva som var reelt, Skåredalen skole er jo en såkalt IKT skole. Det viste seg at selv om utstyret var der, så ble det nok ikke brukt i så stor grad som planen opprinnelig var. Kanskje ikke lærerne føler at de har nok datakunnskap selv, eller det kan nok også være litt vanskelig å håndtere med en lærer på tjue elever.
Jeg har lært mye av denne praksisperioden, selv om det ble få dager, - og jeg må se til å tilegne meg mer datakunnskaper selv også, så jeg har noe å lære elevene i neste praksisperiode.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar